onsdag 28. november 2012

Julehysteri

Det er risikofylt å dra ut i butikker, på Ikea eller alle andre plasser med store folkemengder, og med ansatte som kan styre musikk. For oss som ikke vil starte adventsfeiringen før første desember, eller i verste fall første søndag i advent, så er det grusomt å gå inn i butikker som har startet julefeiringen allerede i oktober/november. Det er ikke jul enda, og det er fortsatt lenge igjen til det skjer.

Jeg er på nippet til å bli gal over all hysterien som følger med denne tiden som skal være så koselig, varm, og ventende. Jeg har lyst til å kjøpe klementiner(nei, det er ikke mandariner!), drikke gløgg, høre på julemusikk og kose meg i adventstiden, og det skal jeg virkelig gjøre. Problemet er bare at jeg har jo lyst til å dra på Ikea en tur, høre på spotify(ja, jeg betaler ikke så jeg får julereklame her)eller om så på et shoppingsenter eller bare i en vanlig klesbutikk uten å få Carola som synger på en eller annen julesang slengt i trynet. Jeg er ikke vant til at huset er julepynta fra første desember og utover, med juletre, girlander, julekuler, julenisser og hva man enn setter opp. Jeg sier ikke at verden skal følge meg og mitt eksempel på all pynting, folk skal få pynte så mye som de vil.
 Jeg håper vi får litt mer sny, og at det nesten er like kaldt som her når jeg kommer hjem til jul. 













Men akkurat julemusikken, og å henge opp julestjerna syns jeg vi kan vente med til første desember/første søndag i advent. Vi har jo 24 dager på oss til jula tar oss, og det blir jo jul i år, som i fjor uansett hva som skjer. Vi trenger ikke 70 dager med jul!


Jeg gleder meg i allefall til første desember, som jeg skal bruke på å lage meg en god frokost, endelig høre på julemusikk, se på adventskalenderen min(Jul i Svingen, hjertehjerte)og lese til eksamen. Å pynte rommet mitt er det ikke så mye vits i, siden jeg forlater midt i stria. Det er så godt å ha noe å lengte til, en belønning, og noe som er bare for en kort tidsperiode. Det er også innmari godt å vite at klokka 1700, den tjuefjerde desember, da er det endelig JUL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Feel Free!