torsdag 28. februar 2013

Tromsø!

Ikke før jeg hadde kommet meg tilbake til Oslo, var det på tide å pakke sakene sine og dra videre. Denne gang enda litt lengre nord enn vanlig, så langt nord at det oftest omtales som Nordens Paris, og akkurat dét skal man ikke kimse av. Jeg har vært i Tromsø et par ganger, men det begynner å bli lenge siden sist. Jeg tror faktisk siste gang var når Henriette dro hit en gang i andre/tredje klasse på noe politiske greier?! Det var litt rart å tenke på når man gikk rundt i gatene og kjente igjen både hotell, rådhus og diverse andre småting. Jeg dro til Tromsø for å besøke mamma, som har vært her i noen uker og som hadde sine siste dager her oppe. Derfor passet det ypperlig at jeg kom på besøk og vi fikk noen dager sammen. I syvende etasje på Grand Nordic hotel bodde vi på et helt ok rom, med utsikt over til Tromsdalen, og for de som ikke er lommekjente i byen så kan jeg si det sånn at det er på den siden Ishavskatedralen og fjellheisen ligger. 

I løpet av langhelgen besøkte vi sikkert alle butikkene som finnes i gågata, vi var innom jekta og tok likegreit å kjørte bussen feil slik at bussturen som skulle vare i 20 minutter ble én time lang. Vi fikk i det minste se på Tromsø og nyte utsikten fra bussen. Tromsø er en helt ok by, vi var kanskje ikke her på det mest gunstige tidspunktet, men vi fikk likevel sett hva Tromsø er god for på vinterstid. Jeg var maks uheldig med været, og kom frem til begynnende mildvær, søle, slaps og is. Vi var med andre ord mye inne på hotelrommet og sov, så på VM og slappet av. Jeg var forsåvidt ganske knekt etter uker med lite søvn, så hotellsengen ble min gode venn på dagtid. På ettermiddagstid var planen å utforske hva Tromsø By hadde å by på når det gjaldt middag og måltider. Planen vår gikk ikke så bra og tre av fire kvelder havnet vi på hotellets restaurant, Gründer. Maten var fantastisk god, så hvis du er i Tromsø og skal spise vil jeg anbefale Gründer. Både taco nachos og burgeren var utrolig smaksrike og gode! 



Søndagen brukte vi på å besøke Polaria, en favorittplass når det kommer til Tromsø, som sikker alle turister har vært innom. Her kan man se filmer om Nordlys og om det arktiske klimaet, se utstillinger fra Svalbard og oppleve den maritime delen gjennom fisker og seler/kobber. Vi planla selvfølgelig godt, slik at vi fikk muligheten til å se foringstiden/treningstiden til selene. Jeg gikk en liten tur down memory lane og kom til å tenke på Selik, barne-tv serien som gikk på NRK for mange, mange år siden. Good times. 

Været hadde gått fra å være helt ok/sluddete, til å bli mildvær, pessregn og sørpe i løpet av natta. Når vi gikk møtte vi gjerne på lokale basseng som vi måtte gå rundt. 


Både søndag og mandagen besøkte vi Hurtigruta som lå til kai, henholdsvis M/S Midnatsol og M/S Vesterålen. Stor klasseforskjell mellom de to, men for noen vakre båter. Både mamma og jeg var enige om at vi ville prøve å være blindpassasjerer på båten, men det var ikke helt forenelig med resten av programmet. Men å reise med Hurtigruta en gang i livet, det skal vi. På bildet er mamma med utlånt paraply som måtte tapes før vi gikk. Det blåste ganske kraftig og paraplyen var ikke helt gira på å være utslått i vinden. Vi overlevde og kom oss ombord for å se på den nydelige båten. 

Tirsdag var det høy vannstand og flom generelt i både Nordland, Troms og Finnmark. Det ser nesten ut som at det er en liten øy rett før brua, men det er bare restene av moloen som kom med i bildet. 

Min nydelige mamma på sin siste dag i Tromsø! 

Gale meg siste dag i Tromsø, veldig fornøyd med oppholdet og lettere stressa med tanke på alt som ventet i Oslo! 

Veldig glad for at jeg fikk til denne helgen med mamma, og det har vært utrolig deilig å ikke være hjemme i Oslo, på Fauske eller i Bodø. Å reise litt ekstra, og spise digg, diggere, diggest hotellfrokost i fire dager har gjort veldig godt. Nå er oslolivet fullt i gang frem til neste onsdag, for da bærer det nemlig avgårde til LONDON på studietur. 




1 kommentar:

  1. Fine bilda! Men så pittelitt kaldt og glatt ut ja! Kos dæ i OsloLondon :D

    SvarSlett

Feel Free!